הונאות כלכליות – הונאת פירמידה

הונאות כלכליות – הונאת פירמידה

במשרד חקירות נתקלים לא אחת במקרים של נפגעי הונאות שונות ובינהם הונאות כלכליות אך הונאת פירמידה היא הונאה מתוחכמת במיוחד.
לא כל בלש פרטי יכול להתמודד עם הונאת פירמידה ולכן פנו לאחד שמנוסה בתחום.
הונאות הפירמידה
משחק הפירמידה, משחק הונאה לפיו המשתתף משלם כסף לאלה שמעליו ואמור לקבל כסף מאלה שמתחתיו בפירמידה. זהו מודל עסקי שאינו מחזיק מעמד לאורך זמן, שעוסק בעיקר בתגמול כספי בתמורה לצירוף אנשים חדשים למשחק, בלא כל מוצר או שירות. משחקי פירמידה קיימים כבר למעלה ממאה שנים. חוקר פרטי יכול להיתקל במקרים כגון אלה לעיתים קרובות ולראות קרבנות תמימים שנפלו בפח לעיתים מבוגרים או צעירים.

איורים    מאיירת

Line Drawing     illustration

רוב משחקי הפירמידה הם ניסיון להטעות צרכנים פוטנציאליים להשתתף בהונאות מורכבות אך לכאורה משכנעות וחסינות מפני תקלות. הרעיון הבסיסי מאחורי כל הונאה הוא שכל יחיד משלם רק פעם אחת, אך מקבל רווחים אקספוננציאליים מאנשים אחרים. דוגמה נפוצה מפתה את הקרבן שתמורת תשלום הוא יהיה רשאי להציע את אותה הצעה לאנשים אחרים. כל מכירה כוללת תשלום למוכר המקורי. השגיאה הבסיסית היא שאין רווח קצה – הכסף פשוט מטפס במעלה הפירמידה, ורק האנשים בראש הפירמידה מרוויחים כסף, המגיע מן האנשים הרבים שבתחתית הפירמידה – אלו שהצטרפו למזימה אך לא הצליחו לצרף אליה אנשים חדשים. זהו משחק סכום אפס מובהק: כל הרווחים שעושה משתתף אחד מגיעים מכיסם של משתתפים אחרים. כדי לייפות את המזימה, רובן יכילו המלצות, עדויות ומידע שקרי.

משחקי פירמידה מופיעים בדרכים שונות. וצריך לזכור שלא כל שיטת השיווק הרישתי היא גם שיטת פירמידה – בהחלט יש עיסקאות חוקיות במסגרת השיווק הרשתי.

בהונאות הפירמידה, כמו בהונאות פונזי, הכסף אשר נאסף ממשתתפים חדשים משולם למשתתפים קודמים. בהונאות הפירמידה, לעומת זאת המשתתפים מקבלים עמלות על גיוס משתתפים חדשים להונאה זו.
בכל פעם שאתם מזהים משהו שקשור לשיטת הפירמידה, כדאי לכם להדיר רגלכם מהמקום.
מבחינה חוקית מדובר בהליך שאינו חוקי ורבים הועמדו לדין על כך.

כתיבת תגובה